Hopp til innhold

Visuell profil for ny bedrift: Guide for å komme i gang

Alle bedrifter må starte en plass, og en vesentlig del av dette handler om å bygge opp en identitet som tiltrekker riktig kundebase og som folk kan lære seg å kjenne.

I denne guiden forklarer vi hva en slik profil er, fordeler med det, hvordan du kan utvikle en solid visuell profil for ny bedrift, og mye mer. GV Reklame hjelper deg gjerne med å komme i gang med din bedrift på best synlig måte.

Bil dekorert av GV Reklame AS for Rias.

Hva er en visuell profil

Enten du kaller det en visuell profil, visuell identitet eller grafisk profil, handler alt dette om å bygge ditt firmas merkevare: hvordan akkurat din bedrift oppfattes av folk og potensielle kunder, og da spesielt hvordan du oppfattes i forhold til dine konkurrenter.

Vi snakker her om alle visuelle elementer som representerer en bedrift, hvor det mest kjente er en firmalogo. Men din visuelle identitet handler om så mye mer, og inkluderer også farger, skrifttyper, stil på fotografi og andre grafiske elementer.

Alt dette er med på å skape en helhetlig opplevelse av ditt firma, og vil over tid gjøre deg visuelt gjenkjennelig og dermed gjerne bygge tillit.

Fordeler med en visuell profil

En god visuell profil kan visuelt kommunisere industrien din, samt skille deg fra konkurrenter og lignenede bedrifter – slik at du kan stå sterkere i markedet. Dette kan hjelpe deg gjøre flere oppmerksomme på at du eksisterer, overbevise dem om å velge deg fremfor andre, og få folk til å huske firmaet.

Ganske enkelt kan du bygge gjenkjennbarhet, vise profesjonalitet og bygge lojalitet. Med retningslinjer for hvordan du vil vises fram, bygger du helhetlig kommunikasjon. Dette vil i gjengjeld kommunisere verdien din, samt fortelle potensielle kunder noe om hva de kan forvente seg om de velger deg.

Hvorfor du bør utvikle din identitet

Om fordelene forklart over ikke har overbevist deg – visste du at vi husker omtrent 80% av det vi ser, men bare 20% av det vi leser? Det er derfor viktig å fokusere på at det visuelle ved din bedrift står i en sterk posisjon slik at det folk husker faktisk er positivt – og verdifullt.

Med en solid logo, farger som harmonerer og en konsekvent visuell profil, skaper du ikke bare førsteinntrykk men også helhetsinntrykk som viser at du er seriøs og troverdig.

Hvordan utvikle en solid visuell identitet

Din visuelle profil vil i stor grad være med på å tiltrekke kunder, og det er da en fordel om den appellerer til riktig kundebase. Det er derfor viktig å utvikle en identitet som er fokusert på målgruppen din, heller enn hva du liker eller hva som objektivt bare ser kult ut.

Denne prosessen varierer, men starter gjerne med samtaler rundt behov, kundebasen din og formålet med bedriften din. Dette legger en solid grunnmur for en strategi.

Hva en visuell profil burde inneholde

Selv om ting som brevark og uniformer ikke er nødvendig for alle bedrifter, er det noen elementer som alle visuelle profiler burde settes opp med:

  • Logo: Dette grafiske symbolet burde være simpelt, unikt og gjenkjennelig.
  • Fargepalett: En god kombinasjon av farger hjelper på helheten og ulike materialer.
  • Skrifttyper: 1 eller maks 2 skrifttyper burde brukes i alt av firmaets kommunikasjon.
  • Visuell/grafisk stil: Enten du bruker foto, illustrasjoner, ikoner eller abstrakte elementer burde du ha retningslinjer som gjør at de harmonerer hverandre.

Det kan også lages maler for andre artikler, som visittkort, brosjyrer, presentasjoner, uniformer, bildekor, med mer.

Dersom du vil gå videre inn i identiteten kan det også være lurt å se på den generelle tonen og ordvalg du bruker i ulike kanaler. Dette kan f.eks. handle om hvordan du ordlegger deg i mailer – både med åpning og mailsignaturer, eller om du har spesifikke måter ting skal legges fram på.

Hvorfor kun en logo ikke er nok

Det kan friste å få lagd en logo og si seg ferdig der. Men firmalogoer er bare toppen av isberget, og det er sjeldent at du ser sterke merkevarer kun ha en logo. Det er helheten av alle elementene beskrevet ovenfor som bygger rammen for profilen din, og det er resultatet av dette som bygger troverdighet og viser at du er seriøs.

Om du kun har en logo, og alt annet av farger, skrifttyper, visuelle elementer og så videre varieres i hypp og pine vil du kunne forvirre folk, de kan ta deg mindre seriøst og generelt ikke kjenne seg like trygge i valget av deg i forhold til konkurrenter.

At du tar din egen identitet seriøst kommuniserer at du tenker på mindre detaljer, som mange ser som et godt tegn.

Hvordan GV Reklame hjelper nye bedrifter

Vi forstår at nye bedrifter ikke alltid kan investere stort i reklame til å begynne med, og rådgir og jobber gjerne rundt ditt budsjett. Om du er på et lavt budsjett, starter vi med det som er mest vesentlig for deg for å komme i gang, og kan deretter la den visuelle identiteten vokse med bedriften.

Som minimum anbefaler vi et originalt logodesign, samt fargepalett, satte skrifttyper og eventuelt hvilken visuell stil du vil ha. Dette gir et sterkt grunnlag med retningslinjer som vil holde identiteten noe konsekvent til du kan legge til flere elementer.

Prosessen fra kontakt til ferdig produkt

Om du velger å bruke GV Reklame som produsent av din visuelle profil, vil du først bli satt i kontakt med en av våre dyktige designere. Denne personen vil så stille deg en del spørsmål om firmaet ditt, målgruppen, dine ønsker og behov, samt å vurdere alt opp i mot budsjettet.

Avhengig av hva dere blir enige om, og budsjettet ditt, kan du så kjenne deg trygg på at designeren tar seg alt av det kreative. De vil selvfølgelig jobbe tett med deg for å passe på at du blir fornøyd og passe på at vi har forstått dine forventninger og krav.

Når du har godkjent ferdig design vil du få filer til det bruket du behøver dem for, samt vektorfiler med originalt designarbeid. Disse vektorfilene vil være printklare, og kan skaleres opp i det uendelige uten at det går utover kvaliteten.

Dersom budsjettet ditt tillater det og du ber om det, kan du også få med en designmanual. Dette er et dokument med retningslinjer som forklarer bruk av logoen, fargekoder, og eventuelt annen informasjon som har blitt utarbeidet i prosessen. Denne manualen vil hjelpe deg med å være konsekvent i bruken på tvers av plattformer og bruk enten det er digitalt eller print.

Ofte stilte spørsmål

Prising av visuelle identiteter varierer like mye som de som trenger det. Avgjørende faktorer inkluderer i stor grad dine behov, og hvor mye forarbeid som må legges i det. Dersom du kun trenger en logo vil dette naturligvis komme til en lavere pris enn om du trenger en full identitet inkludert maler for bildekor, presentasjoner og så videre.

For å få en idé om hva nettopp ditt prosjekt vil kunne koste, ta kontakt med oss i dag, så kan vi rådgi på prising og forklare hva som er mulig innenfor ditt budsjett.

Vi anbefaler en visuell identitet enten du er et stort eller lite firma, og uansett hvilken type firma du har. Dette er fordi det hjelper deg med å bli synlig og å tiltrekke målgruppen du er ute etter.

I oppstarten er det gjerne ekstra viktig å vise hvem du er, og da er en visuell identitet en enkel måte å bli synlig.

De fleste typer industrier har også godt av å ha en solid visuell identitet, da det hjelper deg skille deg ut fra mengden, og kan hjelpe folk med å huske deg enten du har mye konkurranse eller ikke.

Ja, det er alltid mulig å bygge videre på en visuell identitet, og den vil gjerne endres over tid ettersom firmaet vokser eller kanskje endrer retning.

Selv om grunnelementene som logo, fargepalett og skrifttyper ikke burde endres mer enn nødvendig, kan du alltids vente med det andre, og bygge videre når budsjettet tillater. Du kan vente med å få maler for f.eks. brevark til du faktisk skal skrive et offentlig brev der du trenger det, og du kan naturligvis endre maler dersom du ser at de ikke lenger er fleksible nok for voksende behov.

Ja. Vi opplever at mange kunder har visuelle identiteter som ble satt opp for mange år siden og den dag i dag kjennes gammeldagse. Eller kanskje har de endret målgruppe, vokst eller endret verdier. Det er mange grunner til at den originale identiteten kanskje ikke lengre passer.

Men en slik endring kan være forvirrende for kunder, og det er derfor viktig at det gjøres med intensjon og at forarbeid gjøres for en myk overgang.

Dersom du er i en posisjon der identiteten ikke lenger kjennes riktig eller relevant, rådgir vi gjerne på hva som er den beste løsningen videre. Dette kan være et fullt redesign eller det kan være at vi gjør endringer som får identiteten til å kjennes mer tidløs uten å fullt og helt endre den.

Mange velger i dag å bruke rimelige eller gratise løsninger som Canva og andre løsninger på internett. Selv om dette generelt går kjapt, enkelt og problemfritt i selve produksjonen kan det ha konsekvenser over lengre tid:

Løsningen blir kanskje ikke like original som du tror og plutselig ligner du veldig på en konkurrent, eller logoen er for generell, kommuniserer ikke til målgruppen din, og forsvinner i mengden. Som designere har vi også en god forståelse av komposisjon, fargevalg, skalerbarhet og så videre, som gjør at selve oppsettet av en profesjonell logo ofte vil kjennes mer stabilt.

Noe annet slike løsninger ikke alltid tar hensyn til er også tilpasning. En logo vil gjerne brukes på ulike formater og det er derfor normalt å ha ulike variasjoner for ulik bruk.